divendres, 21 d’abril del 2017

Del Portalet a Astun, anada i tornada

Sortim del Portalet  d’Aneu, amb la sempre omnipresent mirada de la silueta del Pic de Midi d’Ossau, que ens farà companyia en tota la travessa d’aquests dies.
La neu en els primers metres de desnivell la tindrem que anar tantejant entre prats verds, fins que a mesura que anem guanyant alçada el mantell blanc va guanyant terreny, fins que arribem al coll de Arazures, al peus del Pic de Peyreget, que desistim de pujar per falta en bona part de neu.
Primera baixada del dia que anirem apurant al màxim fins trobar unes bordes al costat del riu. Creuem aquest per un pont i ens posem els esquís a la motxilla per superar uns 100 metres de desnivell sense neu però coberts de lliris grocs, que donen ja un tot de ben entrada la primavera, parcer les primeres marmotes ja han despertat del seu son de hivern i comencen a corre per els prats. Tornem a posar pells i entrem a la vall que ens portarà de mica en mica fins arriar al coll de Monjes (2162m). Ja veiem Astun, el vessant de solei esta força tocat per la calor, per el que decidim fer canvis de plans. Deixem el pic de Monjes a la dreta (aquest ja hi havíem estat en una anterior sortida) i enfilem per una ampla i costeruda carena fins la cota 2300 mes o menys, des de on traiem pells i ens llancem per una pala orientada al nord en molt bones condicions, això que ja era ben entrat el mig-dia i apurem el màxim la baixada, tornem a posar pells i anem remuntant en franca pujada tot fent una diagonal per de sota del Pic d’Astun i així de mica en mica fins de nou trobar la carena que ens separa d’Astun, traiem pells i ja encarem baixada par a les pistes d’esquí, però abans de provar pistes baixem per una bona pala que encara trobem cremeta de tarda.
Un cop Astun anem a buscar el bus que surt a peu de pistes i que passa cada 15 minuts i el qual en deixarà a Candanchú a on tenim l’Alberg per dormir.

Alberg Valle de Aragon, bona atenció, net i polit, bon menjar i a mes i vàrem trobar molt poca gent.
15km i 1200 metres de desnivell aquesta jornada.

coll d'Arazures

J.J Padnon

Artur

el noi del Montseny , Benet

Sebes

coll d'Astun amb Lo Presi

L’endemà el primer bus surt a les 9 del mati del davant de l’Hotel del Tobazo molt a prop del Alberg, cal anar-hi amb temps doncs si fa cua.
Tornem a les pistes d’Astun i comencem a pujar mes o menys  per la pista que vàrem baixar ahir, però aquest cop deixarem el coll d’Astun, per enfilar directament vers el Pico de Malacara(2277m), aquí traiem pells i encarem la primera baixada del dia per la cara nord i directa per la pala i a continuació castell de focs d’artifici, descens apoteòsic cap a buscar la riera de Rebec, el Midi al d’avant en tot moment. Sobre la cota 1800, tornem a posar pells i enfilem de nou una nova pujada que costerudament  ens portarà al coll de la Gradillére(2205m). Ja tenim al davant el Pico de la Canal Roya, però abans anirem a tastar una pala veïna que sembla que ningú a tastat. L’encertem completament, els crits de joia sembla que els han sentit inclòs la munió de gent que hi ha en aquells moment al cim de la Canal. Tornem a col·locar pells per fer la d’arrere pujada de la jornada cap el cim de la Canal Roja. Dalt el cim fem una bona parada per preparar la d’arrere baixada d’aquesta travessa i aquesta la fem directament de la pala del cim, la sortida és força dreta però la neu ens deixa fer be cada gir fins trobar la vall. Estem a punt d’arribar al lloc de sortida, el Portalet, els núvols premonitoris de un canvi de temps van arribant, com deia el pronòstic, però nosaltres hem ja acabat aquesta bonica travessa en un dels recons mes bonics del Pirineu de Huesca.

Distancia 18km i 1300 metres de desnivell.

Vàrem formar de la colla del Sorreig els membres: Artur, Sebes, Regi, J.J Padnon, Benet, Presi i jo mateix.