diumenge, 26 de juny del 2022

Benás a Besurta en BTT

Feia molts i molts anys enrera, l'última esquiada al massís de la Maladeta - Aneto, era per als volts de Sant Joan, quines coses actualment la neu la trobem a l'escassa glacera que encara queda a les parts més altes.

Després han vingut altres èpoques que fem la cloenda a mitjans de maig de l'esquí de muntanya i sempre hi hem anat fent un puja i baixa, tot molt de pressa, aquest cop, però tenia ganes d'assaborir la vall tranquil·lament sense presses tot fugint de les calorades tan fortes que hem tingut i hem aprofitat el pont de Sant Joan.

L'últim cop que vaig pujar, aquest maig, en estar el congost de Ventamillo tancat per obres, varem hagué de fer una gran marrada i anar per Roda d'Isabena, vàrem passar per molts llocs que no coneixia: poblets, ermites, paisatges ben solitaris.... aquest cop vàrem anar a la descoberta de la zona i la veritat que val molt la pena deixar-s'hi perdrà.

La ruta en bici de muntanya que vàrem fer per l'endemà seria de Benás a Besurta, tot seguint la ruta BTT 3 (parcer totes les rutes de la vall estan molt ben senyalitzades, ben al contrari d'altres Centres Btt que és trobem ben oblidades).

La ruta sempre va per al costat del Riu Ésera,  podríem pensar que és planera, però ben al contrari, trobarem moltes de pujades i baixes i alguns llocs amb força pedregam, bé, però seguim la ruta, el camí passa per al ben mig del càmping Aneto ( parcer molt bon càmping per fer-hi estada), aquí al costat del Pont de Sant Chaime, trobem un corriol bastant difícil fins passat el pont de la carretera, a on ja trobarem la pista que seguirà el GR11, pujada cap a l'embassament de Paso Nuebo, a on seguirem per al seu costat, tot arribant al Plan de Senarta. Aquí deixem el GR11 ( que va cap a Llauset) i prenem la variant GR11.5. La pista va per un bonic bosc, tot fent algunes pujades i baixades, travessem el riu i arribem al Plan de Turpi, on la pista asfaltada puja tota decidida cap als Baños de Benás, ara és troben abandonats i deixats i sembla molt difícil la seva tornada a posar en funcionament pel gran preu econòmic que suposa. Queda ja poc per arribar al Plan de l'Espinal. A partir d'aquí, tota la temporada d'estiu si es vol seguir la pista caldrà agafar un bus cap a Besurta. Nosaltres seguim cap a l'Hospital de Benás, el vent ara bufa fort i està molt tapat, de calor res de res. Arribem a Besurta, encara els núvols no han tapat les Maladetes, podem observar la mica de neu que i queda.

Fem un menjuc a les taules del bar i tornem, aquest cop, però farem la baixada per carretera, amb un vent molt fort, que sobre tot dins els túnels ens fan anar una mica de trontoll.

Sortideta agradable per boscos i unes grans vistes a les muntanyes del voltant, que ens porten tants i tants records.

(No penjo el track, perquè la ruta està molt ben indicada tota l'estona, no apta per gravels)

Total 37 km i 900 de desnivell.

- El congost de Ventamillo, actualment es troba obert, de moment sembla tota la temporada d'estiu.