dilluns, 25 de maig del 2015

Volta al Baix Empordà en bicicleta

El Baix Empordà te una gran estructura de circuits per poder pedalar i conèixer territori http://visitpalafrugell.cat/rutes/cicloturisme/fitxa-cicloturisme/, tot és com una teranyina  que comunica quasi tots els pobles i amb això podem fer infinitat de circuits, tots ells de un gran valor cultural i paisatgístic i de dificultat o llargada a gust de cadascun,  és sens dubte la xarxa cicloturista mes important de tot el territori català.
Nosaltres en aquest cas anirem a fer una ruta que faci una volta per tot el territori, aprofitant petites carreteres comarcals, camins agrícoles, corriols... i això si , fent parades per conèixer  tota aquesta sèrie de pobles tan carregats historia.
Començarem el “tour” doncs a la Bisbal d’Empordà, primer però aprofitarem per esmorzar en un bareto de la porxada “Cafeteria el Drac” al davant tenim la pastisseria Sans que al acabar la ruta com a recompensa ens obsequiarem amb un bon “bisbalenc”.
Un cop enllestits la primera cosa del dia , començarem la ruta anant en direcció cap a Fonteta que no entrarem , per agafar direcció a Vulpellac ( normalment a tot arreu trobareu indicacions per bici),de Vulpellac qué podem dir , declarat bé cultural d’interès nacional, seguirem les indicacions de la ruta cap a Peratallada, que coincideix amb el GR 92-1, no us podeu pas perdra  ,  entrar dins el poble i veurà el seus carrers estrets , és un dels pobles principals d’estructura medieval  de tota Catalunya. Seguim cap a Palau-Sator, sempre tenim al davant el massís del Montgrí i la silueta del castell, al costats i per donar la nota, el vent, el vent de l’Empordà que encara que avui no bufa gaire en força arriba a molestar, llàstima que no vingui d’esquena, carai !! Palau – Sator, és un altre poble medieval  a murallat amb les seves torres, el castell... seguim carregats de historia fins a Fontclara, un petit poblet  amb uns carrers ben típics  i estrets.  Proper objectiu Fontanilles, la ruta va combinant  tipus de terreny, camins asfaltats i camis de terra, petites pujades i suaus baixades, però la majoria és força planer. Arribem a Gualta i donem l’esquena al Montgrí, ara seguirem la riera Daró cap a la Serra de Daró, aquí creuem la carretera per un pont i seguirem la riera per el Pla de Guanyà en direcció Fonolleres  , a on deixarem el Daró per anar cap a Parlava, creuarem el poble per anar cap a la Sala i a continuació cap a Foixà amb el seu castell que ja veiem de lluny. A continuació prendrem direcció a St. Llorenç de les Arenes, fen el primer petit collet del dia, encara que després la baixada ens farà guanyar forces kilòmetres ràpidament, per aquí encara podem veure les restes d’un antic incendi forestal,  deixarem les perspectives de les muntanyes dels Pirineus amb el Canigó precedint, encara amb unes quantes taques de neu. Baixem cap a Flaçà tot passant per els humits boscos del Moli de la Barca. A Flaçà, creuem la via del tren i la C-66 per agafar una pista cap a la Pera, “gent de la Pera sou la pera” com va dir el foraster  Quim Masferrer, i a continuació Púbol i el Castell Museu Gala-Dalí  i els seus petits carrers florits de flors. Seguim cap Anyells  tot flairant l’olor de ginesta  i de camps llaurats i d’aquell vent que ja no bufa tant ,  i de la pols que aixequen els tractors que llauren la terra i t’omplen tot de pols i els petits rierols d’aigua clara que tindrem que creuar i algun que altre corriol entre bosc d’alzines que ens portarà a la petita ermita de Santa Cristina, d’aquelles alzines que vàrem fer tant famós aquest territori per el seu suro.
I Monells i la riera de Rissec que parteix el poble per el mig, aquells carrerons aquella plaça porxada, val la pena aquí si fer una bona parada i fer un entrepà a la plaça, que bé s’ho val. Monells, poble seleccionat per la nova peli de “ocho apellidos vascos” fa un dies ple de gent  que venia per fer el càsting per poder participar a la peli. Encara queden les senyeres, moltes parcer i per tot arreu, la gent del bar ens comenta que no s’han saben avenir de la gentada que varen tenir uns dies passats.
Seguim avall ,  això s’acaba però encara ens queda un bonic poble per visitar, Cruïlles, el temps sembla que és vagi tapant, però la calitja persisteix , anem per el costat de la riera seca que ens portarà de nou a la Bisbal. La ruta arriba a la seva fi, hem visitats nombrosos pobles petits ,  però plens d’història, hem travessats camps ,  hem tingut  vistes a l’horitzó  muntanyós de les Gavarres, els Pirineus ,  el Montgrí, la plana de l’Empordà mereix una estada tranquil·la i pausada que bé s’ho val.

Ruta realitzada per l’Angi i jo un mes de Maig .

Horari, molt relatiu per les parades, son quasi 60 km, poc desnivell,  ruta fàcil i rodadora de cobertes millor mixtes, sense molt de taco. D’aigua en trobarem en tots els pobles i de teca també.  La ruta la podeu fer tot l’any.

Si aneu en transport públic a Flaçà si arriba en tren des de Girona i podeu començar la ruta per aquest punt.