dilluns, 21 de març del 2016

TAVASCAN - Curs d'Allaus i sortida al Coma del Forn i Campirme

Dia de curset d’allaus impartit per l’ACNA amb la organització de la FEEC a Tavascan concretament a la zona superior de les pistes d’esquí , però primer una sessió teòrica en un local del poble de dues hores, al acabar pugem amb els cotxes cap a la Pleta del Prat.
El dia la veritat que no acompanyava gaire, boira i una mica de fred i neu, contant que teníem  quatre tallers de practiques i set hores per endavant.
És varen fer tres grups de unes buit persones cadascun, dos de palilleros i un de raqueteros.
El primer taller va ser un de percepció sobre el terreny per on circulem amb esquís, terrenys segurs i terrenys trampa, així com les medicions dels angles de la pendent.
Seguidament un de recerca que consistia en trobar un dispositius que prèviament  l’estació te amagats en el camp de DVA, i calia fer-ho en menys de tres minuts. Cal dir en aquest sentit que vàrem poder copsar la diferencia en utilitzar DVA digitals i els antics de so, mentres els primers localitzaven la víctima en un temps de entre tres i quatre minuts els antics podien ben be estar deu minuts i amb ajuda del profe.
Seguidament passàvem al taller sonda i pales. En el tema sonda era detectar per el sondatge la diferencia en tocar el terra ja sigui pedra o herba i la presencia de un cos. El següent pas era el palatge o treura una persona enterrada en el sistema de V.
La tarda anava passant i ens quedava l’últim taller i també molt interessant de nivologia i estratificacions del mantell nival i els textos de duresa, així com el reconeixement de diverses partícules de formacions de cristalls de neu i per últim, el text de la columna per detectar la solidesa i la compactació del mantell nival.
Les pistes estaven ja tancades i poc l’hi quedava per la fosca, però un cop el nostre grup que va ser l’últim va enllestir la feina, vàrem fer una bona baixada per les pistes amb molt bon pow.

Si tinguéssim que donar una nota a les classes, les practiques i la bona organització segurament hi posaríem un excel·lent.

la teorica

interpretació sobre el terreny

lectura de graus

practiques de DVA

control DVA

sondeig

forma de V per desenterrar

Extractes i duresa del mantell

test de la columna

Vàrem deixar ahir la pleta nevant i avui ens aixequem amb el dia una mica o bastant merdos.
Avui tenim però la companyia del grup dels Pesch que ahir ja no vàrem fer res per la boira i avui sembla ser que també pinten bastos.
Arribem a la Pleta i sembla que la boira i els núvols van jugant en el cel com si volguessin deixar una oportunitat, doncs provem a veurà que passa.
Anem pujant i un cop passat les pistes anem en direcció la barra de colors, aquí tenim que decidir si anem cap el  Ventolau o seguim cap el Coma del Forn, optem per el segons doncs potser tenim mes probabilitats de fer cim. A mesura que anem pujant el cel a sobre nostre va fen ullades de claror, ja som a  prop del cim i tenim al davant uns trenta esquiadors-es de Manresa, els adelantem i seguim a munt, els últims metres no és veu res de res, però per art de màgia de cop  i volta se’ns obre la llum, quina passada!!! Quins tous de neu, el Ventolau tapat i ben tapat , l’hem encertada, però tenim que corre doncs correm dos perills el primer i greu que torni la boira i el segon que ens petin el pow.
Encara tenim claror i pugem tornem a posar pells i cap el coll que mena cap el Campirme, intuïm de mentres anem pujant que la baixada serà fantàstica, un cop a la carena anem pujant i ens agafa la boira de nou, decidim oblidar arribar al cim, pells fora i comença la festa que esperàvem el pow-pow.

Dos dies intensos i el segon amb una bona companyia dels Pesch, Xavi, Edu i Lius, d’en Rodolfo un amic fet al curs i els del Sorreig Lo Presi, el Benet i jo.

Rodolfo,jo,Benet,Lius,Lo Presi i Xavi

Lo Presi

Lius

la següent pujada al coll del Campirme