diumenge, 15 d’octubre del 2023

Far West - Calatayud Bike

De vegades no cal anar al cul del món per descobrir paisatges encisadors i que no tenim molt lluny de casa, és el cas de la zona denominada el” Far West”,  Calatayud a l'Aragó. Un paisatge que ens queda amagat i que no el veurem en la seva plenitud fins que hi som a dins, us sorprendrà i a l'hora us meravellarà, estareu en un verdader desert de les pel·lis americanes, sense cavalls, però amb dues rodes, fent servir un quasi 100% de corriols que us portaran per aquestes estranyes formacions geològiques originàries d'erosions de dipòsits terciaris. Barrancs, formes de roques fantasmagòriques, colors vermells d'argila en les parts altes, colors blancs a les baixes del guix i el verd dels camps. No, no estem a Arizona, no ens ha costat tant arribar-hi, nosaltres hem estat dos dies i us puc assegurar que hem xalat com nens petits.

Abans de comentar les rutes, cal dir que totes dues han sigut una recopilació de senders, de tant de la cursa que fan cada any per aquest sector, dels circuits bici del Calatayud Bike (9 Rutes disponibles a l'Oficina de Turisme) i de tracks del Wikiloc, de tot això hem fet un copia i enganxa i hem confeccionat  aquests dos itineraris. Els hem catalogat de difícils, però trobarem alguns llocs que poden ser molt exposats, això serà l'experiència de cadascú, que aura de valorar.

Eviteu fer les rutes plovent o després d'haver plogut. A l'estiu pot ser una matada per la calor.

Fard Fard West ( Sector de Terrer)

Sortim de Calatayud i anirem tot xiulant per al que serà la part més còmoda d'aquesta ruta fins al poble de Terrer. D'aquí la pujada del Calvari i ja som als plans de dalt. Però que poc durarà la tranquil·litat, ja veiem el corriol que surt d'una barraca en runes i que ja ens portarà cap a les portes d'un paisatge espectacular. El primer tram el farem per un llarg corriol en diagonal fins a entrar al món de l'argila, aquí els corriols van i venent com en un joc de pujades i baixades, cal parar atenció en algun pas, un error et faria caure ben avall.
Un cop trobar un cartell que marca la Senda de Castor (dedicat a un veí d'Ateca molt estimat), aquí ho deixarem per a demà, avui tocarà començar a baixar i deixar enrere la zona, per anar direcció  Ateca, per una zona de bosc cremat, a on els corriols ens faran pujar i baixar, torrents i barrancs, nosaltres ja l'hem batejat com "la ratera".
Estem ja trinxats, no hem parat de fer corriols, ara toca un tros de pista, però carai fot un rampot de mil dimonis. Per fi baixada normal, per anar relaxant una mica, falta poc per Terrer, però abans hem de passar per una rambla, que ens farà suar de valent. Un cop a Terrer i per l'hora que és, fa una calor que ja comença a fer-sa notar, la cosa ja comença a justejar, decidim retornar per allà on hem vingut al matí. L'altra opció és seguir per la ruta 6 fins a Calatayud.

a partir d'aquí comença l'ho bo

corriol de la gran diagonal, a un costat bosc a l'altre la cinglera

la rambla abans d'entrar a Terrer

Fard West (sector Calatayud)

Avui serà dia de tornar cap a casa i hem creat un recorregut més curtet, però explosiu a tope. Per començar sortirem de Calatayud i ja ens endinsarem al barranc de la Bartolina, que són 10 km, uf!!!, que podem dir, bé sí, gràcies Salme!,
 Un cop superat aquest tram de barranc, hem sortit per la font de Maño-Maño i ja estem trinxats.
Però bé, anirem cap a la zona més impressionant d'avui, i per això haurem de fer  un bucle d'uns 6 km, en endinsar-nos a terreny Far West, però atenció!, aquí sí que tenim algun punt molt perillós, tant en pujada com en baixada. Tornem al lloc que vàrem estar ahir de la Senda de Castor, avui sí que la seguírem, impressionant!!, no donem crèdit a tot el que tenim al davant, el corriol a més una passada.
Per relaxar-nos, un cop fet el bucle agafarem pista primer en pujada i després en baixada, i de nou agafar un corriol força guapot i llarg que ja ens portarà a prop de Calatayud, tan sols quedarà un tros de pista per entrar a la ciutat per la banda de dalt, tot fent un petit recorregut turístic fins a l'Oficina de Turisme.

Barranc de la Bartolina, part bona.

al fons el Castillo de Armantes

sortint de la Senda de Castor

Ja veieu, doncs, dues rutes super explosives  en un entorn de pel·lícula de l'Oest Americà.

Sortida realitzada per als companys: Lo Salme, J.j Padnon, Artur el noi de Sant Vicenti i jo.