diumenge, 4 de maig del 2014

Andorra maig esquí de muntanya

La Cerdanya un sol espatarrant, però arribant a Porte la cosa canvia, el “palomo” esta aquí plantat, seguim cap el Pas de la Casa i el mateix, ai las que pillem!!, esperem però que les nuvolades no passin per Envalira, i just!! Trobem de nou el sol, quasi tot arreu del Principat esta tapat menys aquest sector, l’hem encertada de moment. Comencem els preparatius per anar rapits i poder com a mínim fer el Montmalus(2782m). La neu esta al  punt doncs sembla que aquesta nit a nevat una mica i el sol encara no l’ha transformat. Arribem al cim, dia esplèndid, canviem de plans i fem el descens de la pala cimera amb neu excepcional en direcció cap el llac i refugi de Montmalús (2445m), intentarem seguir baixant cap a la cabana dels Esparvers i pujar cap a la Portella de Juan Antoni, seguim sortejant el gran llac i ens trobem dos dels “buenos” que venent de fer la ruta al reves i ens diuen que han tingut que posar esquís a la motxilla uns 200 metres de desnivell, intentarem fer doncs un itinerari diferent, no sabem si sortirà be o el temps ens deixarà fer, sempre tenim l’opció xunga de recular.
Deixem doncs l’estany de Montmalús i per sobre de uns petits llacs ens dirigim a la Portella dels Colells (2659m) bastant redreçada, sort que la neu esta al dente, arribem a la Portella i seguim per la carena cap el Pic de la Portella dels Colells(2778m), la carena és fàcil però tenim un punt, el pas del sabre, que la neu a fet una línea amb pendent a canto i canto, decidim provar de passar per dalt obrint pas amb els esquís, la traça és justa una errada pots anar a petar a un canto o l’altre, superat el pas ja fàcil fins el cim. Però el que volíem fer d’arribar al Pic de la Portella de Joan Antoni i baixar, és veu obstaculitzat per una cresta entre els dos pics, decidim doncs refer el camí, amb el pas del sabre de nou i a sobre en baixada, alguns opten per seguir amb pells , d’altres optem per encarrilar be les traces i no errar-la. Un cop a la Portella, jo havia vist una canal que és veia prou be, la neu semblava optima doncs feia estona que l’hi tocava el sol. La provem abans de ficar-hi els demes, la cosa funciona els girs és deixant fer prou be, encara que és molt encaixada. J.J espera a la Regi, l’hi diem que és pot treure els esquís si no ho veu clar, però aquesta xavala és d’armes tomar i és desvia un pel de la canal per no entrar en el tub i fer una mica de marrada, però se’n surt la mar de be, fins arribar a mitja pendent on l’estem esperant. No és creu per on ha baixat, la felicitem i tot son alegrois, ara la cosa és mes fàcil i la neu excel·lent, en poc tornem a estar a la furgo. Qui ens ho anava a dir una bona travessa per nous recons del Principat i amb bons temps.
El dia s’ha mantingut prou be, Andorra esta buida de gent, tota una delicia, dona gust fer esquí per maig per aquestes contrades, a prop i amb molta cosa per fer a mes super barat per dormir, destacar els apartaments Inter Esqui i el seu cap en Nicolas que ja ens coneix i fa uns preus que ni en un refugi de muntanya.

El segon dia és desperta amb una nevada de nassos, avui si que no ho salvem, esmorzem tranquil·lament i fem el ronsa, tot mirant partes que ens arriben de Mataró i per la tele. A les 10 ullada de sol, les motxilles i tot esta preparat, sortim com coets, a buscar el powder, pugem de nou cap a Grau Roig, però la cosa canvia i torna a nevar, decidim fer una mica de volta per el sector de Pessons, tot esta emboirat i nevant, per sort no fa vent i podem progressar en facilitat, arribem per sota el coll de Pessons i els núvols s’obren, el coll és molt enxarinat i la neu esta dura, no portem piolets i algú inclòs s’ha deixat els grampons, decidim recular , anem baixant i anem a veure la canal que va baixar l’altra dia el Benet, sembla inclòs millor que pujar per el coll, la meitat però ja esta descalçada i surten les roques, seguim cap avall, per evitar la part de baix de la vall, tornem a posar pells i remuntem per la Coma Estremera, per sota del Montmalús, el cel ens indica que torna el mal temps, però la Regi no n’ha tingut prou i volt mes canya, doncs vingué anem cap el coll a fer metres. El vent és fort, deixem els esquís i pugem cap el Pic dels Colells (2748m) i rapit, rapit cap avall, això si provant de nou i quasi al final una pala d’aquelles que agraden, segona medalla per la noia del grup.
Tercer dia i ara si que els deus de les neus ens diuen que prou, que fotem el camp del Principat, el vendaval és del guapots. Tirem cap el Pas, aquí neva, cap a Pymorens, tapat, i al Puigmal....tapat, doncs cap a casa....però i la Tossa, esta neta de núvols i encara i resta neu, doncs cap a Coma Oriola. Sembla que la gent hagi pensat el mateix.
Una pujada a la Tossa una baixada cap el sector de la cova fins que no trobem mes neu i un altre cop amunt, i un altre cop la Tossa i perquè hem dit prou doncs ni ha que no tenen aturador. L’hem encertat de nou, poc vent, sol i al final el dia que hem fet mes metres de desnivell, ni que fos el principi de temporada.
Com diuen: sempre ens quedarà a prop aquell petit país de neu per desfruitar de les seves muntanyes.
Sortides realitzades per : Benet el noi del Montseny, Regina, J.J Padnon i jo mateix.
Monmalús al fons

al fons la Munia i Tosseta Vallcivera, un proper objectiu

Portella

carena

Regi, en el pas del sabre

Regi a la Kanal

J.J encacaran la dreta i estreta sortida

sortint de la canal

Benet i Regi

J.J al coll de Pessons

dalt de la Tossa. al fons el Palomo

Regi, aprenent a fer salts de cua

la noia que tira del grup