diumenge, 27 de setembre del 2015

Circular al Carlit per Lanós

De nou ens trobem tota una bona colla al xalet de la UEC de la Molina amb la intenció de pujar l’endemà el Carlit per el sector de Lanós, molt menys transitat que la vesant de Bulloses.
Pràcticament i estem sols en el refugi, be no del tot doncs i trobem el carismàtic Toni Villena un dels precursors del esquí de muntanya a Catalunya i primer en fer l’any 1966 la travessa amb esquís dels Pirineus. Tota la colla després del sopar queden mig adormits al anar escoltant  les seves explicacions, uns quants però restant a la barra del bar del refu fen uns patxaran fen-l’ha petar amb gent de la UEC de Barna.
De mica en mica tothom va anar a xafar la orella, sols els mes intrèpids esgoten els glaçons dels  gots encara plens, explicant histories de muntanya.
El mati en dirigim vers el poble de Porte, fa un fred que pela i el sol encara l’hi costa sortir per aquestes vessants. Passem la barrera,  abans és tenia que pagar peatge, i seguim la pista asfaltada fins el primer aparcament, al costat de una àrea de tirolines al costat del petit embasament de el Passet.  Comencem en pujada tota dreta tot deixant la desviació al estany de Fontviva per seguir pujant fins trobar el GR 7 que agafarem ja mes suaument per sota la serra de Fontviva i l’anirem seguint força estona fins  l’embassament de l’estany de Lanós tot passant per el costat del refugi de la Gimbarda. El GR el deixarem a la cota 2200, al costat de una petita pressa , per agafar un corriol a la dreta al costat del torrent dels Forats i que a mes a munt trobarem l’estany dels Forats,al nostra davant tenim  el Carlit i la seva canal central per on haurem de pujar.
El camí fa forces ziga-zagues i és guanya desnivell ràpidament, a mes la penya va força de cara la idea, la pujada cada cop és va fent mes vertical. A un punt ja quasi a la part de dalt la canal s’estreny mes, segons la guia de Agustí Jolis i Mª Antonia Simo del any 1969 : “..una petita filtració d’aigua de gran puresa. Junt a ella a la paret hi ha una inscripció en pintura negra que diu: “Font – Source,Catalunya. Aigua Miraculosa”. Evidentment, és agradable de topar amb aquesta petita i estratègica deu, que desapareixi seguidament”.  Nosaltres no la vàrem trobar, potser si que ha desaparegut. Un cop arribats a la cresta cimera ens trobem la munió de gent que esta pujant per Bulloses i la que esta al cim.
Hem fet la pujada en menys temps del que esperàvem, el dia és esplèndid i la gent ha quedat amb ganes, variem doncs una mica la ruta per fer-l’ha mes circular. Anirem per la cresta S.O cap el Coll dels Andorrans, com diu la mateixa guia (recordem any 1969) “ ...cresta torturada i de forta inclinació. Passos compromesos i roques insegures per la constant erosió...”  l’ambient de soledat és total, hem deixat la gentada per quedar-nos sols per entre el rocam de la cresta. Arribem en una mitja hora tot el grup a la petita portella del Carlit al costat del Coll dels Andorrans, aquí si que no hi ha ni rastre de camí ni que hi hagi baixat ni pujat ningú, potser en anys i  panys. La baixada ens molt dreta i quasi que tenim que fer servir tècniques de descens d’esquí. Un cop acabada la canal podem veurà que ara si que hem fet un bon camí entre la tartera. Estem situats en un circ lacustre tot envoltat de pedregam, ens parem a treure’ns les pedres de les sabates i continuem a buscar els  terrenys mes herbats i retrobar el camí que hem fet de pujada, tot deixant un petit llac a ma esquerra. Un cop trobat el camí, l’anirem seguin fins la cota 2300, que el deixarem per fer una drecera (sense camí, ara hi hem col·locat unes fites de pedra)que va baixant per al costat de un torrentet d’aigua que mes avall una canonada agafarà les seves aigües per el refugi dels Enginyers el qual ja veiem la seva teulada.
Ara sols ens quedarà agafar el llarg camí (senyals grogues) sota els Pics del Coll Roig i les seves canals i podrem comprovar les devastacions tan espectaculars de les allaus.
Seguim baixant entre mig dels trocs d’arbres i deixem la desviació a la dreta al Llac de FontViva, ja ens queda poc per trobar la pista, els arbres ja començant a tenir els colors de la tardor, al fons el cel és ben negrot, aviat plourà, però ja ho hem fet , una sortida al Carlit amb regust de itinerari antic i de descoberta, val a dir que de les vegades que l’hi fet , normalment a l’hivern, aquesta és la que m’ha agradat mes.

Ruta de 21km i 1300 metres de desnivell i realitzada en un temps de 8 hores, contant parades i altres coses i hem sigut:  Regina, Jordi, Quim, Narcís, Marta, Dolo,el Presi,Artur i del Grup de Muntanya d’Argentona: Josep i Emili.