dijous, 5 de setembre del 2019

Circular al Punta Alta de Comalesbines

Aquests divendres ens acostem a la vall de Boi per dema fer la circular a la Punta Alta de Comalesbienes (3019m). Se’ns dubta que és una sortida d’aquelles que és tenen que fer un moment ho altre i que nosaltres ja hi teníem ganes de feia temps, doncs verdaderament val molt la pena, tan per els paisatges que hi trobarem i ens envoltaran en tot moment, com perquè no, per la seva duresa del  recorregut.
Si mirem per internet hi trobarem molta informació de la ruta, tan en blocs de muntanya com en el wikiloc, és a dir és una ruta força coneguda, això no deixa que també hi hagin opinions de tots tipus, tan per els horaris, la dificultat ...., tothom hi diu la seva, això és degut segurament a que no és una ruta de muntanya d’aquelles que podem dir que per tothom és igual, cadascun i troba una dificultat diferent, però jo us explico com va ser la matinal per nosaltres.
A les 7 del mati ja som al primer aparcament de l’embassament de Cavallers, això que ahir al vespre vàrem fer durar la tertúlia amb la penya  de “Aventura Montañas y Risas”, d’aquí  ens posem la motxilla i amb les primeres llums de l’alba i les llenganyes encara als ulls, comencem a fer la primera pujada per anar a buscar la carretera que va a l’últim aparcament, d’aquí ja agafem una pista forestal que per sort va fent per poder escalfar una mica les cames, per el que ens vindrà a continuació. En un moment donat ja veiem unes fites i un corriol que s’enfila molt dret per entre una tartera, entrem doncs al barranc de Comalesbines, pujada dureta ja de bon mati, fins trobar el Pas de l’Os, una breu grimpadeta que fa que les cames recuperin força. Superat el pas el terreny sobre i no fa tanta pujada, entrem en un petit bosc i tot passat una tartera de grossos blocs, però que és fa en comoditat si anem seguint les fites. Arribarem a “ronyo” o el l’Estany de Comalesbines, “ronyo” per la forma que te. A partir d’aquí les fits ens decanten en forta pujada cap a l’esquerra arribant a l’aresta del primer cim que farem avui, farem servir les mans en algun que altre punt, arribem així doncs al germà petit ,el Pic de Comalesbines de quasi, quasi fa 3000, doncs te  2993m. D’aquí seguim la cresta, la Punta la tenim a tocar, però ens faltarà fer el pas, una desgrimpada (II sup) per una espècie de diedre, molt bones preses i sense cap tipus de problema, aquest punt i el dels horaris son els mes comentats en totes les piulades, com deia uns veuen una cosa i uns altres un altre, la veritat, sense problemes arribem al final de la cresta i a la Punta Alta. Les vistes son fenomenals a banda i banda, però veiem al fons uns nuclis de núvols que pronostiquen l’arribada de les tempestes per el mig- dia. Seguim la carena per anar a buscar una canal,  ( receptor meteorològic) aquí comença una gran i molt gran baixada de uns quasi 600 metres de desnivell, per un terrenys esmicolat i molt dret, aquí si que val anar al tanto de relliscades i patacades, si el terreny és humit inclús pot ser mes complicat. Arribem a l’Estany de la Roca, per la seva roca al mig i continuem la baixada, perquè encara no en teníem prou fins trobar l’Estany Gran de Colieto i ja el camí mes transitat que ens portarà al Refugi Joan Ventosa i Calvell. Fem un menjuc i cap avall, la cosa per aquí esta molt mes transitada, seguim per les llastres de la Morta, Pletiu de Riumalo i Cavallers.

La ruta tothom la fa en aquest sentit, doncs encara que fem una bona pujada de bon mati, per l’altra vessant també puja molt i és mes llarga.

Els horaris, moltes ressenyes ens marcaven de 8 a 11 hores, nosaltres sense corra , caminant i fent alguna parada per fer qualsevol necessitat, vàrem estar 6h45’. El desnivell és de 1600 metres i la llargada de 14km.

La ruta esta molt ben marcada per fites, no hi tenim cap problema, jo no hi penjat el track, però en trobareu un fotimer en el wikiloc.

Fent un petit resum, una de les que podríem dir ,  millors circulars del Parc d’Aigüestortes i Sant Maurici i vàrem ser : Artur, Txubi, el noi del Montseny i jo mateix.

Pas de l'Os

estany de Comalesbines

Pic de Comalesbienes (2997m)

el "pas"

Punta Alta al fons

Estany de la Roca

estanys de Colieto

Refugi Ventosa i al fons, Beciberri nord, Punta d'Harlé i el Pa de Sucre

Embassament de Cavallers

I si aneu per la vall de Boi un bon lloc per fer un bon apat amb un personal encantador:" El Ventador "a Barruera