dissabte, 30 de març del 2013

DOS SORTIDES A LA VAL D'ARAN

TUC DER ÒME.- (2703m)
Sortida de gran envergadura la d’aquest cim, no per el seu desnivell uns 1000 metres si no per la llargada del recorregut mes de 20 kilòmetres, és a dir que ja que sortir del Pla de Beret  conscienciat.
Les prediccions per el dia eren un mati ennuvolat que en el pas de les hores aniria a millor, i en principi es tot al contrari, per això ens afanyem per que sabem que el dia serà llarg.
Del pla de Pla de Beret anem en pla esquí nòrdic en direcció a Montgarri, creuem  el primer torrent de Barrongueta, al cap de poc el del riu de Parros, amb la petita cabana que dona a la entrada de la vall, seguim en lleu baixada per pista fins creuar un pont i al davant tenim el que era la cabana de Can Cabau i ara ja no és una cabana si no un “cabanon” del xef de Vitaldent. Nosaltres prenem direcció per sobre els plans que ja per sobre per anar a buscar el camí d’estiu que entra per dins del bosc, anant per la dreta del torrent del Forcall. La neu a anat minvant per les calors del últims dies i en alguns llocs tenim que fer una mica de filigranes per passar o directament treure’ns els esquís. Fins arribar als plans a on la vall és divideix en dues, tindrem que creuar el riu, o be per un pas de neu o si anem per la vall de la dreta per un pont, però la vall que tenim que entrar és la de la esquerra, per el barranc de la Cabaneta, per el marge esquerra del riu, veiem per sobre les bordes des Gayachis. Atenció però en la primera part de la tancada vall, doncs cauen grans i voluminosos allaus de la Serra de Cardigassos , un cop el pas exposat seguim per l’interior del barranc fins veure la Coma de Parros a ma dreta. Anirem pujant ja per pales mes franques fins el coll de Montoliu, entre el Parros i el Montoliu. Gran vistes de tota la vall de Montoliu i el Tuc de Mauberme que el tenim al davant mateix. Hauríem de donar la volta al cim agrest de Montoliu per anar a la Collada Nera i cim der Òme a tocar (o be abans del coll anar a buscar el Collet del Nere i estany, pas sobre el Serrat de les Xispes) però la cosa és va complicant i decidim tocar el dos, sembla ser que el temps ha estat al reves de les previsions.
En total ens has sortit 6 hores 30’ i hem arribat un pel mullats, això si ara amb un bon sol.
en groc zones d'allaus

"cabanon" de cabau

petita allau

gran allau dels Cartigassos

pujada per el barranc de la Cabaneta

Coma de Parros

Pic de Montoliu

Salme,J.J,Sekoies,Presi i el Noi del Montseny

descens dins el barranc a la dreta zona compromesa

allau de placa

TUC DE HORNO.-(2396m)

Prenem direcció amb els cotxes cap a la boca nord del Túnel de Vielha i a pocs metres de la entrada girem en vers una planta incineradora, a on deixarem els cotxes en un petit aparcament, planells indicatius del centre de predicció d’allaus de la Val d’Aran i que be valen una bona mirada abans de començar la ruta. Seguim per una pista, amb una mica de treure i posar esquís, doncs l’aigua ja comença a sortir per tot arreu degut a la calor d’aquest dies fins la cabana d’en Pontet 1590 metres. D’aquí seguim per uns plans per trobar un pas per creuar el riu, deixem la ruta al Port de Vielha i seguim per la dreta en constant pujada fins trobar una dreta pala per la qual pujarem, alguna guia marca flanquejar per sota uns esperats rocallosos, però és una zona molt propensa al allaus, per el qual optem per pujar per la pala. Un cop haver fet unes quantes voltes maries, sortim a un terreny més suau, les vistes son fenomenals, anem pujant tot contemplant un gran tall de neu per sota el pic d’Horno, anem en direcció cap el coll i seguim amb esquís per l’aresta fins un punt on els tenim que treuren-s’els degut a que ja començant a sortir les roques. Fins al cim tenim que seguir a peu, sent un autèntic suplici, doncs la neu és molt tova, i ens enfonsem en cada passa, per uns forats entre roques.
Cim modest, però amb unes vistes extraordinàries, de tota la Val d’Aran i les Maladetes. El descens, un dels bons de la Val . Del tot recomanat!!.
Unes bones sortides de uns dies de setmana Santa, que boí ens pensàvem que faria malt temps i no podríem fer res, al final ens en varem sortir prou be.
Varem ser: Salme, J.J, El Noi del Montseny, Presi, Sekoies, Lampa.